آموزش شیمی و آزمایش های جالب آن

در سطح دانش آموزی
آموزش شیمی و آزمایش های جالب آن

در این وبلاگ مطالب جالبی در رابطه با شیمی دبیرستان ، آزمایش های جذاب و دیدنی به همراه عکس و اخبار و اطلاعیه های مسابقات شیمی در سطح دانش آموزی خواهید خواند.
به امید پیشرفت ایران عزیزمان ...

کلمات کلیدی

تصاویر واکنش جابجایی یگانه

از بین بردم سختی آب با سدیم کربنات

مقایسه اب سخت و نرم

سختی کربناتی اب چه تفاوتی با غیر کربناتی دارد

سختی موقت اب

چرا صابون در اب سخت کف نمی کند

عکس مقایسه کف صابون در اب سخت

تصاویر صابون در اب سخت

ازمایش اب سخت و کف نکردن صابون

آزمایش بررسی سختی آب + عکس

آب سخت چیست

واکنش سدیم یدید با نیترات پتاسیم

واکنش سدیم یدید با نیترات نقره

همه چیز درباره ازمایش شناسایی یون با تشکیل رسوب رنگی

معادله و تصاویر واکنش شناسایی یون فلزات با تشکیل رسوب زرد

عکس واکنش سدیم یدید با کلرید جیوه

عکس واکنش سدیم یدید با سرب نیترات

تصاویری از ازمایش شیمی تشکیل رسوب رنگی

nai+hgcl2 nai+agno3 nai+pb(no3)2 nai+kno3

بررسی آزمایش جذاب شناسایی یون فلزات با تشکیل رسوب های رنگی + عکس

همه چیز درباره آزمایش ترکیب گاز آمونیاک و اسیدهیدروکلرید

ساخت نشادر

دهانه ی لوله ازمایش را به هم نزدیک می کنیم تا رسوب سفید رنگ تشکیل شود

تصاویر آزمایش ترکیب آمونیاک و اسیدکلریدریک

تشکیل رسوب سفید رنگ نشادر از ازمایش ترکیب امونیاک و هیدروکلریک اسید

بررسی آزمایش واکنش جالب ترکیب گاز آمونیاک و هیدروکلریک اسید + عکس

آزمایشات 5گانه شیمی ترکیب تجزیه سوختن جابجایی عکس

آزمایش ترکیب + عکس

NH3+HCl آزمایش ترکیب عکس تصویر

NH3+HCl

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

وسایل و مواد مورد نیاز:

  • نوار منیزیم

  • چراغ بونزن

  • گیره

 



هشدار : به نور سفیدرنگی که هنگام سوختن این فلز متصاعد می شود، خیره نشوید. خیره شدن به آن به علت داشتن پرتو فرابنفش ، مضر می باشد.


 

روش انجام:

یک سر نوار منیزیم (سفید تا نقره ای) را با گیره نگه داشته و سر دیگر آن را روی شعله نگه دارید تا مشتعل شود. بهتر است بدانید که منیزیم فلزی است که در ساخت مواد منفجره و بمب های آتش زا کاربرد دارد. همچنین مقداری از این فلز به طور طبیعی در بدن  انسان ( در عضلات و ماهیچه ها) یافت می شود. همچنین خوب است بدانید که از خاکستر حاصل از سوختن منیزیم در ساخت نوع خاصی از فشفشه ها استفاده می شود.






سوالات:

1.      معادله ی این واکنش را بنویسید


 

2.      مشاهدات خود را شرح دهید


نوار فلز منیزیم در مجاورت شعله به سرعت می سوزد و در حین سوختن نور سفید خیره کننده ای از خود متصاعد کرده که چشم را اذیت می کند. در نهایت فرآورده ی این آزمایش خاکستر حاصل از سوختن منیزیم است که گردی خاکستری رنگ به نام MgO می باشد.

 

3.      خاکستر حاصل از واکنش را در بشری ریخته و به آن مقداری آب و چند قطره فنول فتالئین اضافه کنید ، نتیجه را بیان کنید.


       در اثر انحلال خاکستر حاصل از سوختن منیزیم که همان منیزیم اکسید می باشد ، منیزیم هیدروکسید تشکیل شده که باعث قلیایی شدن  محلول خواهد شد. پس رنگ فنول فتالئین به نگ ارغوانی درمی آید.


 


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۴ ، ۱۶:۳۷
کیمیاگر ...

وسایل و مواد مورد نیاز:


  • بشر
  • سولفات مس
  • آب
  • همزن شیشه ای
  • میخ آهنی




روش انجام:

در یک بشر به میزان 2/3 آب ریخته و 1 قاشق سولفات مس به آن اضافه کنید و آنرا با همزن شیشه ای ، هم بزنید تا به صورت زیر دربیاید.


                                                        


سپس یک عدد میخ آهنی را در بشر انداخته و به تغییرات محلول دقت کنید. بهتر است بدانید که سولفات مس ( گوهر آبی و یا زاج کبود ) در مواردی همچون پزشکی ، کشاورزی و صنایع شیمیایی کاربردهای فراوانی دارد. این ماده معمولا به شکل آب پوشیده در آزمایشگاه ها یافت شده و به رنگ آبی می باشد. اما اگر فرم آب پوشیده ی آنرا در شعله حرارت دهید ، بدون آب شده و به رنگ سفید خاکستری در می آید.

 

                                        


سوالات پیش آمده :


1.      معادله ی این واکنش را بنویسید.

 


2.      مشاهدات خود را توضیح دهید.  پس از چند دقیقه اگر میخ آهنی را از ظرف خارج کنیم ، مشاهده می کنیم که روی میخ یک لایه نازک از مس نشسته است که نشان دهده ی واکنش جابجایی یگانه انجام شده است. در واقع در این واکنش طبق معادله ی آن ، آهن با سولفات مس واکنش داده و مقداری مس از محلول آزاد شده و روی میخ می نشیند و در عوض مقداری آهن نیز در محلول حل شده و سولفات آهن تشکیل می شود. 

 

3.      رنگ محلول اولیه را با رنگ محلول نهایی مقایسه کنید و علت این تغییر رنگ را توجیه کنید.   پس از گذشت زمان طولانی تری رنگ محلول از آبی به نارنجی گرایش پیدا می کند که نشان دهنده ی آزاد شدن مس در محلول می باشد. همچنین لایه ی نارنجی رنگ مس که روی سطح میخ می نشیند که کاملا قابل مشاهده است.



۱۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۴ ، ۱۸:۱۵
کیمیاگر ...

وسایل و مواد مورد نیاز:

·        بشر 250

·        توری نسوز 

·        5 گرم آمونیوم دی کرومات 

·        پنبه و الکل






روش انجام:

5 گرم آمونیوم دی کرومات را توزین کرده (یعنی وزن کنید) و به صورت کوهی کوچک روی توری نسوز ریخته و آن را بر روی یک کاغذ A4 قرار دهید . پنبه را آغشته به الکل کرده و و آن را آتش بزنید و پنبه ی آتش گرفته را روی کوه آتشفشانی خود نگه دارید تا جرقه بزند و روشن شود. به محض فوران کردن آن ، بشر را به صورت وارونه روی آن قرار دهید. بهتر است بدانید که آمونیوم دی کرومات ، در رادیوگرافی و در ساخت فشفشه ها و مواد آتش زا کاربرد دارد.







سوالات پیش آمده :

1.      1. معادله ی این واکنش را بنویسید

 

                                                                          


2.      2. پودر آمونیوم دی کرومات قبل از انجام واکنش چه رنگی بود؟  نارنجی


3.      3. فرآورده ی نهایی این واکنش چه رنگی دارد؟  سبز


4.      4. شدت انجام آزمایش را در لحظه ی شروع تا هنگام قرار دادن بشر روی آن ، با هم مقایسه کنید.  در ابتدای آزمایش ، آمونیوم دی کرومات به صورت عمودی و از نوک قله به طرف داخل تجزیه شده و فوران چندانی ندارد ؛ اما بعد از گذشت چند ثانیه شدت آزمایش بالاتر رفته و آمونیوم دی کرومات به شدت از داخل به سمت بیرون فوران می کند.

 

5.       5. با توجه به معادله ی واکنش ، تشکیل حباب های گاز را روی دیواره ی بشر توجیه کنید.   با توجه به معادله ی واکنش می بایست گاز نیتروژن و بخار آب از آمونیوم دی کرومات اولیه خارج گردد. پس نتیجه می گیریم که حباب های ایجاد شده روی دیواره ی بشر ، همان بخار آب می باشد.

 

6.      6. جرم  ماده ی اولیه و فرآورده ی واکنش را با یکدیگر مقایسه کنید، این تغییر جرم را چگونه توجیه می کنید؟    اگر ماده ی ثانویه را وزن کنیم ، مشاهده می کنیم که جرم آن کمتر از جرم آمونیوم دی کرومات اولیه ( که 5 گرم بود ) می باشد. این به این دلیل است که با توجه به بخار آب و نیتروژن خارج شده از آن ، طبیعتا باید از جرم آن کاستته شده باشد ؛ چرا که در هر واکنش شیمیایی بنابر قانون پایستگی جرم ،  هیچ جرمی کم یا زیاد نمی شود ، فقط ممکن است حالت مواد در فرآورده ها تغییر بکند.


1.      7. مقداری از ماده ی اولیه و فرآورده را در آب ریخته و نتیجه ی حل شوندگی آن دو را با هم مقایسه کنید. مشاهده می کنیم که انحلال پذیری اکسید کروم در آب بسیار کم است.اگر مقدار زیادی اکسید کروم در آب بریزیم آب مقداری رنگ سبز به خود میگیرد و ذرات ریزیی در آب مشاهده میشود که در آب معلقند که به این نوع مخلوط سوسپانسیون می گویند.

 


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۴ ، ۱۷:۵۹
کیمیاگر ...

وسایل و مواد مورد نیاز:

·        لوله آزمایشگاه

·        آب

·        قاشق

·        بی کربنات سدیم

·        انبر لوله گیر

·        چراغ بونزن





روش انجام:

به میزان 1/3 حجم یک لوله را با آب پر کرده و یک قاشق بی کربنات سدیم به آن اضافه کنید. سپس به کمک یک انبر لوله گیر، آن را حرارت دهید. بهتر است بدانید که جوش شیرین یا همان بی کربنات سدیم ، پودری است بی بو که در خمیر کردن نان و فرآوری بکینگ پودر کاربرد دارد.

                                                                                        


سوالات پیش آمده :


1.      معادله ی این واکنش را بنویسید.


                           

 


2.      مشاهدات خود را شرح دهید.   مشاهده کردیم که بی کربنات سدیم زیر آب تجزیه شده و حباب های گازی از محلول خارج می شود.


 

3.      با توجه به معادله ی واکنش ، حباب های آب خارج شده از محلول را توجیه کنید.   با توجه به معادله ی واکنش ، این حباب ها نشان دهنده ی بخار آب حاصل از تجزیه ی جوش شیرین می باشد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ فروردين ۹۴ ، ۱۷:۵۳
کیمیاگر ...